Kerkgebouwen

Voor foto's van de kerkgebouwen, zie de media pagina

Kerkgebouw Bergharen

Het kerkgebouw van Bergharen is een zogenaamde pseudobasiliek. Het kent een zeer lange geschiedenis waarover door opgravingen en restauraties veel bekend is geworden. De forse toren aan de westkant is uit de 13e eeuw. De kerk zelf is uit de vroege 15e eeuw.

In 2014 is er een Van Vulpen orgel in gebruik genomen. Dit orgel van het type Mignon istamt uit het midden van de jaren 60. Het orgel is in 1958 gebouwd voor de Baptistengemeente te Sneek. Bij plaatsing van het orgel in de kerk van Bergharen is het orgel uitgebreid met een Bourdon 16' als zelfstandig pedaalregister.

Informatie over het orgel is op de orgelsite te vinden, klik daarvoor hier.

Kerkgebouw Horssen

In Horssen staat het Waterstaatskerkje uit 1822. De klok in het klokkentorentje is in 1986 geschonken door de Evangelische Gemeente Altforst c.a. en is afkomstig uit de Nederlandse Hervormde Kerk te Altforst.

In de kerk staan monumentale Lodewijk XV-Heerenbanken van de familie Bouwens van Horssen. De banken dateren uit de 18e eeuw. Op de overkluizing boven het gangpad is het alliantiewapen van het echtpaar Bouwens-Gerbade aangebracht. In 2016 zijn de Heerenbanken dankzij diverse fondsen volledig gerestaureerd.
Het orgel is in 1934 aangekocht bij de firma Flentrop.

Achter de kerk is het gemeenschapsgebouw "Rehoboth". Dit gebouw is in 2011 gebouwd als vervanging van een oud/vervallen gemeenschapsgebouw. In dit gebouw vinden diverse activiteiten plaats.

Informatie over het orgel is op de orgelsite te vinden, klik daarvoor hier.